USAID/ENGAGE

Стан корупції в Україні: сприйняття і досвід. Північно-центральний макрорегіон

За останні десять років в українській політичній та соціальноекономічній сфері відбулось багато підйомів і спадів, а також безпрецедентних подій. Основною вимогою з часів Майдану було встановлення справедливості і тотальне викорінення корупції. За останні три роки в Україні відбувся так званий «електоральний Майдан»: Володимир Зеленський та його команда впевнено перемогли на виборах, що дозволяє Президенту зберігати відносно високий персональний рейтинг на третьому році при владі. Півтора роки тому країну охопила пандемія COVID-19. Події такого масштабу зазвичай змінюють сприйняття громадян, і, як у випадку з карантинними обмеженнями, їхній реальний досвід. Бум цифрових комунікацій збільшив популярність політиків, які можуть дати виборцями відчути, ніби вони розмовляють зі своїм сусідом через дорогу. З огляду на це, чи вказують результати опитування 2021 року на реальний прогрес, чи вони радше свідчать про зміни у сприйнятті громадян у звязку з добре побудованою політичною риторикою? Чи впливає на результати поточне співвідношення прибічників та противників Президента? І чи справді корупція є головною проблемою? В цьому брифі ми порівняємо загальноукраїнські результати порівнюються з даними по Київській, Полтавській, Сумській, Черкаській та Чернігівській областях, акцентуючи на відмінності у цифрах і висновках

Дослідження стану сприйняття корупції проводиться вже 15 років і охоплює питання про корупцію та протидію їй, сприйняття громадян та їхнього реального досвіду. В цьому брифі висвітлюються лише деякі з найбільш важливих результатів опитування 2021 року, а також відмінності, які спостерігались між загальнонаціональними даними та результатами з макрорегіону, що складалися з п’яти областей. Загальнонаціональна вибірка, побудована Київським міжнародним інститутом соціології, включала 10,000 респондентів, з яких не менше ніж 400 осіб в кожній області. Польовий етап дослідження відбувся наприкінці лютого 2021 року. Основне методологічне застереження полягає в тому, що пандемія та карантинні обмеження вплинули на сприйняття громадян та їхній досвід. Нижче ми представляємо дещо суперечливу, але яскраву історію, яку розповідають нам дані 2021 року.

Дивитися інтерактивну візуалізацію

Сприйняття

Дані, розбиті по областях, показують деякі відмінності, особливо у Сумській області. У чотирьох з п’яти областей, як і загалом по Україні, респонденти вважають, що Президент та його Адміністрація несуть найбільшу відповідальність за боротьбу з корупцією (65,0% у Київській, 61,7% у Полтавській, 55,6% у Черкаській та 84,5% у Чернігівській областях). Жителі Сумської області вважають інакше та покладають найбільшу надію на спеціалізовані антикорупційні органи: НАБУ (46,4%), САП (45,8%), ВАКС (45,1%) та НАЗК (42,4%). Мінімум 5,0% респондентів у Київській та максимум 12,3% респондентів у Черкаській області вважають, що за боротьбу з корупцією відповідають звичайні громадяни.

Звичайні громадяни (67,0%), ЗМІ (41,7%), громадські організації (39,7%) та бізнес (21,7%) вважаються тими, хто найбільше прагне ефективних антикорупційних змін згідно з результатами за загальнонаціональною вибіркою. На думку респондентів, готовість боротися з корупцією з боку спеціалізованих органів, судової системи, прокуратури, обласних адміністрацій та місцевого самоврядування коливається між 6,4% (судова система) та 15,4% (органи місцевого самоврядування). З числа державних органів, Президент та його Адміністрація сприймаються як найбільш готові протидіяти корупції (19,4%) – значно більше, ніж Кабінет Міністрів (9,9%) чи Верховна Рада (7,1%). Ці  дані, втім, слід інтерпретувати обережно, оскільки вони можуть бути пов’язані з популярністю політиків, що займають ключові посади (наприклад, Прем’єр-міністр, Голова Уряду, або сам Президент), а не з практичною антикорупційною діяльністю.

У п’яти центрально-північних областях, як і загалом по Україні, «звичайні громадяни», «ЗМІ» та «громадські організації» очолюють список суб’єктів, які найбільше бажають подолати корупцію. На відміну від решти областей,  31,5% респондентів Сумщини вважають, що Президент та його Адміністрація готові до реальних антикорупційних дій – це на 12% більше, ніж загальнонаціональний показник (19,4%).

Реальний досвід

Наміри, погляди та мотивації

Трьома основними мотивуючими факторами на загальнонаціональному рівні є відчуття, що корупція має пряме відношення до респондентів та їхніх родин (71,5%), гарантії анонімності і безпеки для учасників антикорупційних дій (66,6%) та наявність доступних і простих механізмів участі (64,0%). Регіональний розподіл показує, що відповіді жителів Київської та Полтавської областей найближчі до середніх показників по Україні. Респонденти з Сумської області вказали, що всі запропоновані фактори мотивують їх з майже однаковою силою. Респондентів з Чернігівської області заохотити виявилося найважче – тут найвищий відсоток тих, кого «зовсім не мотивують» усі перелічені варіанти.

Основними факторами, що перешкоджають, є фізична небезпека (74,1%), невіра у ефективність власних дій (70,7%) і брак довіри до антикорупційних органів (69,3%). На регіональному рівні респонденти відзначили також недостатню обізнаність щодо наявних антикорупційних інструментів (74,4% – Полтавська і 66,4% – Чернігівська область), ризик звільнення з роботи або відрахування дітей зі школи (62,9% – Чернігівська область), брак довіри до антикорупційних громадських організацій (60,1% – Сумська і 64,5% – Чернігівська область) та втому від антикорупційної тематики (62,1% – Сумська область).

Що це означає?

В цьому брифі детально розглядається макрорегіон, який включає п’ять центрально-північних областей України. Погляди респондентів у Київській, Полтавській, Сумській, Черкаській та Чернігівській областях співставні з загальноукраїнськими тенденціями. Загалом підсумки опитування можна викласти у наступних десяти пунктах:

  1. Корупція сприймається як проблема номер один на загальнонаціональному рівні. У п’яти областях інші проблеми теж набрали значну кількість відсотків і, оскільки межа похибки є більшою, важко сказати, яка проблема є основною. Але корупція викликає значне занепокоєння жителів макрорегіону.
  2. По всій країні вважають, що корупція на вищих щаблях влади є більш серйозною проблемою у порівнянні з побутовою корупцією та корупцією у бізнесі. Те саме вірно для Київської, Полтавської, Черкаської та Чернігівської областей. Жителі Сумської області відзначають, що побутова корупція є більш руйнівною (відмінність у відсотках є більшою, ніж межа похибки). Корупція у бізнесі загалом сприймається як менш серйозна проблема.
  3. Вісім із десяти респондентів на загальнонаціональному рівні вважають, що корупція «дуже поширена» або «поширена». Подібна ситуація і у п’яти центрально-північних областях. Респонденти у Сумській та Чернігівській області налаштовані найбільш песимістично: 93,5% та 94,9% відзначили, що корупція є «дуже поширеною» або «поширеною».
  4. Щодо змін у ситуації з корупцією протягом останніх двох років, навіть у більш оптимістично налаштованій Черкаській області тільки один з десяти респондентів вважає, що рівень корупції зменшився. Більшість жителів п’яти областей вважають, що рівень корупції залишився таким самим або збільшився (цей показник найвищий у Чернігівській області – 46,7% порівняно до 34,1% в середньому по країні). Тим не менш, ці дані треба інтерпретувати обережно: порівняння з результатами попередніх років вказує на те, що у реальному житті українці стали стикатися з корупцією менше. Натомість, на сприйняття корупції впливає не тільки особистий досвід (переважно пов’язаний з побутовою корупцією), але й атмосфера у суспільстві та історії, поширювані у ЗМІ.
  5. Підтверджуючи загальну тенденцію бачити джерелом корупції вищі щаблі влади, українці відзначають, що рівень корупції у центральних органах (Верховній Раді, Кабінеті Міністрів, Адміністрації Президента) вищий, ніж в органах місцевого самоврядування. Корупцію здебільшого сприймають як «проблему у високих кабінетах». В той самий час, респонденти у Полтавській та Сумській областях вважають, що Адміністрація Президента є менш корумпованою, ніж органи місцевого самоврядування. Загалом Адміністрація Президента сприймається як найменш корумпована з-поміж центральних органів влади (Верховна Рада, Уряд та Президент).
  6. Найбільшу відповідальність за боротьбу з корупцією українці покладають на Президента і його Адміністрацію та Верховну Раду. У чотирьох з п’яти областей подібна ситуація, а у Сумській області жителі вважають, що найбільша відповідальність лежить на спеціалізованих антикорупційних органах (НАБУ, НАЗК, САП та ВАКС). Ця відмінність є значною і не перекривається межами похибки. Респонденти у інших областях, крім Сумської, вважають, що політична воля до змін є більш важливою, ніж спеціальні повноваження, якими наділені антикорупційні органи (їх ставлять ближче до середини «рейтингу відповідальності»). Громадян, ЗМІ, громадські організації та бізнес сприймають набагато менш відповідальними за боротьбу з корупцією. В свою чергу, «рейтинг готовності», тобто список організацій та установ, які, на думку респондентів, мають волю до подолання корупції, є протилежним. Респонденти з усієї України та у п’яти областях вважають, що звичайні громадяни, ЗМІ, громадські організації та бізнес хочуть подолати корупцію, тоді як органи влади не сприймаються як лідери у цьому процесі. З усіх державних структур найбільше довіряють Президенту та його Адміністрації, а також органам місцевого самоврядування.
  7. Протягом останніх років зменшувалась кількість корупційних випадків корупції у повсякденному житті. В середньому по Україні за останній рік тільки 16 зі 100 респондентів особисто або членів їх родин стикалися з корупцією. Показники у п’яти областях відповідають загальнонаціональним: найбільший відсоток респондентів, які стикалися з корупцією, у Київській (23,6%) та Черкаській (22,0%) областях. Жителі Чернігівської області заявляють, що майже не стикалися з корупційними ситуаціями (96,7% відзначили, що не мали такого досвіду за останній рік). Тут варто ще раз згадати, що загалом україніці вважають корупцію більш поширеною на високому політичному рівні, порівняно із побутовою корупцією та корупцією у бізнесі.
  8. З 21-го типу життєвих ситуацій та установ, які було включено до опитування, більше половини респондентів по всій країні взаємодіяли із закладами охорони здоров’я (переважно державними). Жителі п’яти областей повторюють цю тенденцію: найменший відсоток контактів з медичними закладами припадає на Чернігівську (41,5%) та Сумську (42,0%) області. Загалом респонденти говорять про те, що у них вимагали хабар чи неофіційну оплату, або вони самі пропонували гроші чи використовували особисті зв’язки для отримання медичних послуг.
  9. Аналогічно із середніми показниками по Україні, жителі макрорегіону вважають, що невідворотність покарання за корупційні дії є ключовим фактором боротьби з корупцією. Інші популярні антикорупційні заходи включають скасування недоторканності депутатів Верховної Ради, заборону поновлення на посадах корумпованим чиновникам та чітке визначення відповідальності органів влади і наявність міжвідомчих антикорупційних механізмів.
  10. Існують численні фактори, що сприяють, або навпаки, перешкоджають участі громадян у антикорупційній діяльності. Як загалом по Україні, так і у п’яти областях респонденти більш схильні брати участь в антикорупційних діях, якщо ситуація важлива безпосередньо для них та якщо є гарантії анонімності і безпеки. Серед найбільш гальмуючих факторів – потенційна фізична небезпека (особиста або родини), невіра у те, що подібні дії можуть щось змінити, та брак довіри до органів влади, як лідерів у боротьбі з корупцією.

Соціологічне опитування «Стан корупції в Україні: сприйняття і досвід» є унікальним багаторічним дослідженням сприйняття корупції громадянами України та їхнього реального досвіду. Це дослідження проводилось у 2007, 2009, 2011, 2015, 2018 та 2021 роках з вибіркою у понад 10,000 респондентів щороку, що дозволяє порівнювати дані на рівні областей. Результати є репрезентативними для дорослого населення (18+) з усіх областей України та міста Київ. Тимчасово окуповані території Автономної Республіки Крим, міста Севастополь, та окремих районів Донецької і Луганської областей не включалися до опитувань 2015-2021 років. Вибірка є багатоступеневою, з квотою на останньому ступені відбору. Інтерв’ю щороку проводились особисто. Межа похибки для даних загальнонаціонального рівня складає ≤ 1.5%.

Загальнонаціональне соціологічне опитування «Стан корупції в Україні: сприйняття і досвід» вперше проводилось у 2007 і 2009 роках Management Systems International (MSI), а потім було продовжено Pact Inc. у 2011, 2015, 2018 і 2021 роках за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Дані опитування, інтерпретація та аналіз є винятковою відповідальністю Pact та його виконавчих партнерів i не обов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.