USAID/ENGAGE

Стан корупції в Україні: сприйняття і досвід. Південний макрорегіон

 За останні десять років в українській політичній та соціальноекономічній сфері відбулось багато підйомів і спадів, а також безпрецедентних подій. Основною вимогою з часів Майдану було встановлення справедливості і тотальне викорінення корупції. За останні три роки в Україні відбувся так званий «електоральний Майдан»: Володимир Зеленський та його команда впевнено перемогли на виборах, що дозволяє Президенту зберігати відносно високий персональний рейтинг на третьому році при владі. Півтора роки тому країну охопила пандемія COVID-19. Події такого масштабу зазвичай змінюють сприйняття громадян, і, як у випадку з карантинними обмеженнями,їхній реальний досвід. Бум цифрових комунікацій збільшив популярність політиків, які можуть дати виборцями відчути, ніби вони розмовляють зі своїм сусідом, людиною, яка живе через дорогу. З огляду на це, чи вказують результати опитування 2021 року на реальний прогрес, чи вони радше свідчать про зміни у сприйнятті громадян у звязку з добре побудованою політичною риторикою? Чи впливає на результати поточне співвідношення прибічників та противників Президента? І чи справді корупція є головною проблемою? У цьому брифі ми порівняємо загальноукраїнські результати з даними по Кіровоградській, Миколаївській, Одеській та Херсонській областях, акцентуючи на відмінності у цифрах і висновках

Дослідження стану сприйняття корупції проводиться вже 15 років і охоплює питання про корупцію та протидію їй, сприйняття громадян та їхнього реального досвіду. В цьому брифі висвітлюються лише деякі з найбільш важливих результатів опитування 2021 року, а також відмінності, які спостерігались між загальнонаціональними даними та результатами з макрорегіону, що складалися з п’яти областей. Загальнонаціональна вибірка, побудована Київським міжнародним інститутом соціології, включала 10,000 респондентів, з яких не менше ніж 400 осіб в кожній області. Польовий етап дослідження відбувся наприкінці лютого 2021 року. Основне методологічне застереження полягає в тому, що пандемія та карантинні обмеження вплинули на сприйняття громадян та їхній досвід. Нижче ми представляємо дещо суперечливу, але яскраву історію, яку розповідають нам дані 2021 року.

Дивитися інтерактивну візуалізацію

Сприйняття

Дані, розбиті по областях, показують деякі відмінності. Як і загалом по Україні, Президент та Верховна Рада вважаються найбільш відповідальними за боротьбу з корупцією, але рівень цієї відповідальності відрізняється. Респонденти у Кіровоградській та Миколаївській областях вважають, що Президент та Верховна Рада несуть майже однакову відповідальність (різниця між цими двома інституціями складає 0,7% у Кіровоградській та 1,2% у Миколаївській областях). В Одеській області ця різниця дорівнює 17,3% – респонденти вважають, що Президент та його Адміністрація є значно більш відповідальними за антикорупційну роботу. Жителі Кіровоградської області вирізняються тим, що покладають дуже незначну відповідальність на новостворені антикорупційні органи (відсотки дуже низькі, порівняно із іншими трьома областями та по країні в цілому). Водночас, у Кіровоградській області наголошують на відповідальності органів місцевого самоврядування, обласної адміністрації та звичайних громадян. У інших трьох областях не спостерігається такої тенденції (показники по Миколаївській, Одеській та Херсонській областях є подібними до загальнонаціональних).

Звичайні громадяни (67,0%), ЗМІ (41,7%), громадські організації (39,7%) та бізнес (21,7%) вважаються тими, хто найбільше прагне ефективних антикорупційних змін. На думку респондентів, готовість боротися з корупцією з боку спеціалізованих органів, судової системи, прокуратури, обласних адміністрацій та місцевого самоврядування коливається між 6,4% (судова система) та 15,4% (органи місцевого самоврядування). З числа державних органів, Президент та його Адміністрація сприймаються як найбільш готові протидіяти корупції (19,4%) – значно більше, ніж Кабінет Міністрів (9,9%) або Верховна Рада (7,1%). Втім, ці дані слід інтерпретувати обережно, оскільки вони можуть бути пов’язані з популярністю політиків, що займають ключові посади (наприклад, Прем’єр-міністр, Голова Уряду, або сам Президент), а не з практичною антикорупційною діяльністю.

У чотирьох південних областях, як і загалом по Україні, «звичайні громадяни», «ЗМІ» та «громадські організації» очолюють список суб’єктів, які бажають подолати корупцію. У Херсонській області респонденти також виявили значну довіру до НАБУ, НАЗК та САП, відмічаючи ці структури як найбільш готові боротися з корупцією, порівняно з іншими державними органами.

Реальний досвід

Наміри, погляди та мотивації

Трьома основними мотивуючими факторами на загальнонаціональному рівні є відчуття, що корупція має пряме відношення до респондентів та їхніх родин (71,5%), гарантії анонімності та безпеки для учасників антикорупційних дій (66,6%) та наявність доступних і простих механізмів участі (64,0%). Однією з найчастіших відповідей в усіх чотирьох південних областях було «відчуття, що це напряму зачіпає мої інтереси або інтереси моєї родини». Респондентів з Кіровоградської області також мотивувала участь їхніх друзів та родичів в антикорупційних ініціативах (63,1%), тоді як жителі Миколаївської (76,9%), Одеської (61,4%) та Херсонської (68,5%) областей готові долучатись до антикорупційних дій через солідарність з особами, які зіткнулися з проблемою.

Основними факторами, що перешкоджають, є фізична небезпека (74,1%), зневіра в ефективності власних дій (70,7%) і брак довіри до антикорупційних органів (69,3%). Респонденти з чотирьох південних областей повторюють цю тенденцію, а також відзначають деякі додаткові фактори. Так, жителі Миколаївської (87,8%) та Одеської (74,2%) областей висловили брак довіри до антикорупційних громадських організацій, тоді як жителів Херсонської (76,6%) та Одеської (72,0%) областей стримує ризик звільнення з роботи або відрахування дітей зі школи.

Що це означає?

В цьому брифі детально розглядається макрорегіон, який включає чотири південних області України. Погляди респондентів у Кіровоградській, Миколаївській, Одеській та Херсонській областях співставні з загальноукраїнськими тенденціями. Загалом підсумки опитування можна викласти у наступних десяти пунктах:

  1. Корупція сприймається як проблема номер один на загальнонаціональному рівні. На рівні областей майже всі перелічені проблеми оцінюються як серйозні виклики для України і респондентам складно визначитися. Дуже високі показники свідчать також про значний песимізм та розчарування, що накопичилися у макрорегіоні.
  2. По всій країні вважають, що корупція на вищих щаблях влади є більш серйозною проблемою у порівнянні з побутовою корупцією та корупцією у бізнесі. Те саме вірно для чотирьох південних областей. Побутова корупція посіла друге місце у Кіровоградській, Одеській та Херсонській областях. Респонденти з Миколаївської області вважають корупцію у бізнесі більш небезпечною за побутову корупцію, з якою стикаються звичайні громадяни.
  3. Вісім із десяти респондентів на загальнонаціональному рівні вважають, що корупція «дуже поширена» або «поширена». Подібна ситуація і у чотирьох південних областях України. Респонденти з Кіровоградської, Одеської та Херсонської областей налаштовані більш песимістично у порівнянні з загальнонаціональними показниками сприйняття поширеності корупції.
  4. Щодо змін у ситуації з корупцією протягом останніх двох років, навіть у більш оптимістично налаштованій Херсонській області тільки один з двадцяти респондентів вважає, що рівень корупції зменшився. Більшість жителів чотирьох областей вважають, що рівень корупції залишився таким самим (цей показник трохи менший, ніж в середньому по країні) або збільшився (відповідні показники у Миколаївській, Одеській і Херсонській областях більші за середні поУкраїні). Тим не менш, ці дані треба інтерпретувати обережно – порівняння з результатами попередніх років вказує на те, що у реальному житті українці почали стикатися з корупцією менше. Натомість, на сприйняття корупції впливає не тільки особистий досвід (переважно пов’язаний з побутовою корупцією), але й атмосфера у суспільстві та історії, які поширюють ЗМІ.
  5. Підтверджуючи загальну тенденцію бачити джерелом корупції вищі щаблі влади, українці вважають, що рівень корупції у центральних органах (Верховній Раді та Кабінеті Міністрів) вищий, ніж в органах місцевого самоврядування. Позиція щодо Президента та його Адміністрації не така однозначна – респонденти з Миколаївської області вважають, що їхні обласні адміністрації (45,9%) більш корумповані, ніж Президент та його Адміністрація (38,6%). Проте, в цілому корупцію бачать як «проблему у високих кабінетах».
  6. Українці загалом та зокрема жителі чотирьох південних областей покладають найбільшу відповідальність за боротьбу з корупцією на Президента і його Адміністрацію та Верховну Раду. Таким чином, на думку респондентів, політична воля до змін є більш важливою, ніж спеціальні повноваження, якими наділені антикорупційні органи (вони знаходяться ближче до середини «рейтингу відповідальності»). Громадяни, ЗМІ, громадські організації та бізнес сприймають набагато менш відповідальними за боротьбу з корупцією, за примітним винятком Кіровоградської області, де відповідальність за протидію корупції покладають також на органи місцевого самоврядування, звичайних громадян та обласні адміністрації. В свою чергу, «рейтинг готовності», тобто список організацій та установ, які, на думку респондентів, мають волю до подолання корупції, майже повністю протилежний. Респонденти з усієї України та у чотирьох областях вважають, що звичайні громадяни, ЗМІ, громадські організації та бізнес хочуть подолати корупцію, тоді як органи влади не сприймаються як лідери у цьому процесі. Респонденти з Херсонської області вірять у бажання новостворених антикорупційних органів боротися з корупцією.
  7. Протягом останніх років зменшувалась кількість корупційних випадків корупції у повсякденному житті. В середньому по Україні за останній рік тільки 16 зі 100 респондентів зіткнулися з корупцією особисто або через членів родини. Показники у чотирьох областях, хоча і відрізняються між собою, але в цілому відповідають загальнонаціональним. Найбільше 25,5% (Одеська область) та найменше 9,5% (Миколаївська область) респондентів повідомили про те, що стикалися з корупцією безпосередньо або через членів родини. Серед жителів Миколаївської області великий відсоток тих, хто обрав варіант «важко сказати» або відмовився відповідати (14,1% порівняно з 5,6% в середньому по Україні), що може вказувати на небажання людей повідомляти про випадки корупції.
  8. З 21-го типу життєвих ситуацій та установ, які було включено до опитування, більше половини респондентів по всій країні взаємодіяли із закладами охорони здоров’я (переважно державними). Респонденти говорили про те, що у них вимагали хабар чи неофіційну оплату, або вони самі пропонували гроші чи використовували особисті зв’язки для отримання медичних послуг. Серед респондентів Миколаївської області незвичайно низький відсоток тих, хто повідомив, що у них вимагали або вони добровільно пропонували хабарі чи використовували особисті зв’язки, щоб отримати медичні послуги для себе або рідних.
  9. Аналогічно із середніми показниками по Україні, респонденти з чотирьох південних областей вважають, що невідворотність покарання за корупційні дії є ключовим фактором боротьби з корупцією. Інші популярні антикорупційні заходи включають скасування недоторканності депутатів Верховної Ради, заборону поновлення на посадах корумпованим чиновникам та чітке визначення відповідальності органів влади і наявність міжвідомчих антикорупційних механізмів.
  10. Існують численні фактори, що сприяють, або навпаки, перешкоджають участі громадян у антикорупційній діяльності. Як загалом по Україні, так і у південних областях респонденти більш схильні брати участь в антикорупційних діях, якщо ситуація важлива безпосередньо для них, якщо є гарантії захисту та прості механізми участі. Серед найбільших гальмуючих факторів – потенційна фізична небезпека (особиста або родини), невіра у те, що подібні дії можуть щось змінити, і брак довіри до антикорупційних органів як лідерів у цій справі. Жителі Миколаївської та Одеської областей також висловили значну недовіру до громадських антикорупційних організацій. Для жителів Херсонської та Одеської областей також є суттєвим ризик звільнення з роботи або відрахування дітей зі школи.

Соціологічне опитування «Стан корупції в Україні: сприйняття і досвід» є унікальним багаторічним дослідженням сприйняття корупції громадянами України та їхнього реального досвіду. Це дослідження проводилось у 2007, 2009, 2011, 2015, 2018 та 2021 роках з вибіркою у понад 10,000 респондентів щороку, що дозволяє порівнювати дані на рівні областей. Результати є репрезентативними для дорослого населення (18+) з усіх областей України та міста Київ. Тимчасово окуповані території Автономної Республіки Крим, міста Севастополь, та окремих районів Донецької і Луганської областей не включалися до опитувань 2015-2021 років. Вибірка є багатоступеневою, з квотою на останньому ступені відбору. Інтерв’ю щороку проводились особисто. Межа похибки для даних загальнонаціонального рівня складає ≤ 1.5%.

Загальнонаціональне соціологічне опитування «Стан корупції в Україні: сприйняття і досвід» вперше проводилось у 2007 і 2009 роках Management Systems International (MSI), а потім було продовжено Pact Inc. у 2011, 2015, 2018 і 2021 роках за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Дані опитування, інтерпретація та аналіз є винятковою відповідальністю Pact та його виконавчих партнерів i не обов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.