Voice of Ukrainian Civil Society – Vitaliy Shabunin (in Ukr)

Розкажіть як вплинув карантин на роботу вашої організації? Як швидко ви змогли налагодити звичний ритм роботи? Чи багато активностей було скасовано/перенесено?

На нашу роботу карантин ніяк особливо не вплинув. Ще за тиждень до оголошення державного карантину ми відпустили команду працювати віддалено. У нас для цього все було готово – всі процедури, програмне забезпечення, правила роботи. Ми і до цього десь за півроку привчали команду до підходу, що головне результат, а не те, де фізично ти знаходишся. Ми вже давно перевели фіксацію завдань та комунікацію в онлайн. Всі обговорення робочі відбуваються письмово, щоб всі все бачили і були в курсі того, що відбувається. 

Які інформаційні технології (програми, додатки) допомогли роботі вашої організації під час карантину?

Ми синхронізували Slack і Trello.

 Які з них спростили процеси? Які навпаки?

Та ніяк. З точки зору функціонування організації – нічого не змінилось. Змінилось – те, що не можливо взяти участь у роботі комітетів ВРУ. Але і тут карантин нам трошки допоміг – тепер всі засідання транслюються, а отже депутати розуміють, що всі побачать як і за що вони на засіданнях голосують. Щодо нашої внутрішньої роботи, то ми вже давно хотіли перевести засідання наших внутрішніх департаментів в онлайн. І тут карантин нам навіть допоміг пришвидшити цей процес. Після карантину ми точно повернемося до проведення спільних загальних стафмітінгів. Бо це більше про командоутворення та про мотивацію людей.

 Що, на вашу думку, стало найскладнішим для українських ГО?

Глобальних змін я не побачив. Головною проблемою для адвокації стало проведення переговорів і зустрічей. І тут адвокаційний інструментарій дуже зменшився. Так, старі контакти для адвокації працюють, а нові розбудовувати нові поки ми не можемо. І це, скоріше не про зменшення ефективності нашої роботи. Це скоріше про  неможливість її збільшити. З іншої сторони зараз комітети ВРУ мають відбуватись онлайн і це не факт, що стало гірше.

Які топ-три активності/ініціативи були на піку популярності під час карантину? Які з них залишаться після зняття обмежень?

Перший тиждень дуже сильно зріс трафік на сайт і фб. Люди активно шукали інформацію, дивились, читали. Зараз вже такого сплеску немає.

Які на вашу думку є три топ-виклики для громадянського суспільства в Україні після завершення карантину?

Зменшиться можливість проведення масових заходів для мобілізації людей. Зараз масова мобілізація людей стає майже не можливою. Зібрати  фізично людей в одному місці натовпом стає задачею, яка майже невиконувана. Раніше треба було знайти як мотивувати людей, а зараз у них є страх за власне здоров’я, а він набагато сильніший за будь-який мотиватор. І це реальна проблема для громадського сектору, бо раніше страх мобілізованої вулиці був стримуючим фактором для влади. І знову ж таки, тут з’являється проблема пошуку нових варіантів для мобілізації людей он-лайн. Не просто інформувати їх онлайн, а формувати базу прихильників, які будуть робити щось онлайн. Важливість залучення людей нікуди не зникне, просто форма тепер зміниться. На краще чи ні – покаже життя.

Чи може громадянське суспільство України запропонувати  щось керівництву держави для мінімізації наслідків карантину? Що може/має зробити держава для громадського сектору?

Наше “поле спілкування” в цілому вже змінилось. Те вікно комунікації з владою, яке було восени – ми ним скористались максимально. Зараз працює стара гра – позитивне адвокатування і публічний тиск. Адвокатування позитивне йде таким чином: “Друзі, зробіть ось так. Від цього виграє країна ось так, а ви політично ось так”. Або “Друзі, не робіть цього, бо від цього країна програє ось так, а ви політично – ось так”. І вже, коли цей підхід не спрацьовує – використовувати акції прямого публічного тиску.

Робота яких українських ГО стане найбільш затребуваною серед українців у найближчі півроку/рік?

В контексті нашої специфіки – все буде теж саме. Ми працюємо з владою, а політичний процес не зупиняється. У нас може помінятись лише інструментарій в залежності від поля і від політичного циклу.