Розуміння української молоді та її стосунків із громадянським суспільством

Ми не завжди можемо підготувати майбутнє для молоді, однак ми можемо підготувати молодь до майбутнього

Ці слова з Франкліна Д. Рузвельта є особливо актуальними в Україні. Незаконна анексія Криму, агресія з боку Росії, тривала боротьба з корупцією та економічні негаразди не виліковуються за ніч. Однак, молодь може бути готова вести Україну до світлішого майбутнього. За визначенням Організації Об’єднаних Націй, молодь включає осіб віком від 15 до 24 років і наразі нараховує близько 6,2 мільйона українців (за даними 2018 року). За умов надання кращих інструментів для демократичного проєвропейського керівництва країною , просування української ідентичності та економічного зростання молодь України має великий потенціал для перетворення країни. Але для досягнення цього молодь потрібно проінформувати про те, яким чином можна будувати країну, створювати інновації, робити інвестиції у  кар’єру та фінансове майбутнє, ставати активними громадянами, вирішувати проблеми та знаходити довіру до свого уряду. Для цього молодим людям в Україні потрібно буде укорінитися в країна та налагодити міцні зв’язки з громадянським суспільством.

Проблеми української молоді та громадянська залученість

Минулого року ООН оприлюднила доповідь, складену Робочою групою ООН з питань молоді, під назвою «Стан молоді в Україні». Звіт представляє  вичерпний огляд молоді в Україні, перешкод, з якими вона стикається, та рекомендацій у сферах охорони здоров’я та добробуту, освіти, зайнятості, волонтерства, молодіжних питань щодо збройного конфлікту, а також питань участі в громадському та політичному житті. Лише третина української молоді вважає, що влада адекватно підтримує молодь та їхню участь у громадському чи політичному житті.  Однак більше 50% молоді мають ідеї щодо того, як розвивати свої громади, а також готові брати участь у формуванні молодіжної політики у своїй країні. Отримані результати свідчать про те, що українській молоді може бракувати знань та підтримки з боку уряду, але, тим не менш, вона надзвичайно зацікавлена в участі у політичному житті. Ці показники значно вищі за відсотки участі у відповідних питаннях для дорослого населення України. Згідно з даними Загальнонаціонального опитування щодо громадського залучення  від Програми «», проведеного у січні 2020 року,   61-79% українського суспільства (включаючи дорослих) зазначили, що не брали участі і не зацікавлені ​​брати участь у громадських активностях на місцевому та регіональному рівях. І підтримка цього інтересу та залучення молоді у момент їхнього перетворення з підлітків на молодих дорослих будуть ключовими для організацій громадянського суспільства. У звіті ООН також детально викладені деякі важливі висновки з цього приводу, що стосуються відносин між молоддю та організаціями громадянського суспільства.

Наприклад, рівень участі в молодіжних громадських організаціях наразі  залишається нижчим відносно рівнів неформальної участі в громадській діяльності, що частково пояснюється відсутністю наявної інформації. Згідно з доповіддю «Стан молоді в Україні», приблизно третина молоді не знала про наявність молодіжних організацій громадянського суспільства та їх діяльність в Україні. А в державній молодіжній політиці було виявлено відсутність єдиного та всебічного підходу до залучення молоді до громадського та політичного життя; з методологічної точки зору, процес виявлення проблем серед молоді вважається тимчасовим і досить залежним від міжнародної технічної допомоги.  Українська молодь зазначила, що кілька факторів стримували їх від більшої зацікавленості щодо участі у громадському житті включно з браком часу, відчуттям, що їх зусилля ні на що не вплинуть та браком знань.

Розуміння української молоді та її стосунків із громадянським суспільствомОднак, порівняно з даними опитування Програми «Долучайся!», українська молодь трохи більш обізнана у діяльності громадянського суспільства. Респонденти (включаючи дорослих) заявили, що їм відомо про чотирнадцять різних видів громадських активностей: з оцінкою від 67%  (участь у мирних заходах на підтримку  ідеї) до 39%  (участь в офіційних консультативних органах на місцевому та національному рівні), залежно від діяльності. Цікаво, що молодь вважається однією з найбільш дискримінованих груп в Україні. Висновки за результатами Загальнонаціонального опитування Програми «Долучайся!» посилюють висновок ООН про те, що українська молодь значною мірою відчуває відсутність підтримки уряду. Наприклад, наведені нижче результати демонструють, що 24% респондентів опитування  Програми «Долучайся!» вважають, що молодь зазнала порушень та обмежень своїх прав та свобод на підставі  свого віку (як визначено Міністерством молоді та спорту України, “молодь” – це молоді люди у віці 14-34 років). Цей показник надзвичайно високий щодо інших груп. У результаті молодь посідає друге місце у рейтингу найбільш дискримінованих груп в країні, після «пенсіонерів» та  перед «ВПО з Донбасу» та «жінками».

 

Фонд «Демократичні Ініціативи» імені Ілька Кучеріва, партнер Програми «Долучайся!», також проводив моніторинг молодого покоління українців, включаючи їхні переконання та сприйняття щодо численних національних викликів, в тому числі щодо політики та національної ідентичності.  Дослідження Фонду зазначило, що, хоча українська молодь у своїх переконаннях незначно відрізняється від загального населення, молодші покоління істотно інші за деякими характеристиками. Особливо це стосується представників покоління Z, народжених між 1995 та 2015 роками, які не так багато покладаються на батьків і частіше використовують Інтернет та нові технології для заробітку. Наприклад, “серед молоді у віці 18–29 років 60% розглядають розпад Радянського Союзу як позитивну подію”, що не суттєво відрізняється від показників старшого населення. При цьому, «більшість молодих людей обирають демократію, принаймні як цінність (75%), порівняно з 51% серед старших поколінь». Однак, деякі з молодших груп молоді, наприклад, покоління Z, вважаються зовсім іншими через постійний доступ до інформації через смартфони та власне середовище віртуального спілкування, де вони створюють свої унікальні канали спілкування. Їх здатність «впливати» або піддаватись «впливу» є ключовою умовою успішного залучення молоді, особливо через соціальні медіа.

Доповідь Центру «Нова Європи», ще одного партнера Програми «Долучайся!»,  за 2017 рік також підтверджує висновки Фонду «Демократичні Ініціативи». Так, вивчаючи контекстуальне підґрунтя для розуміння молоді України, дослідники Центру виявили, що 91% української молоді користується соціальними мережами, 60% підтримують вступ України до ЄС, а 58% погоджуються з тим, що демократія загалом є гарною формою правління.

Організації громадянського суспільства також контактують з молоддю в соціальних мережах, інформуючи їх про те, як системні проблеми впливають на життя молодих українців. Наприклад, мережевий аналіз Програми «Долучайся!» виявив, що Віталій Шабунін, співзасновник Центру Протидії Корупції, був одним із найвпливовіших антикорупційних представників громадянського суспільства. У поєднанні з висновками нещодавнього дослідження, щодо впливу топ-інфлюенсерів на погляди молоді щодо політики, журналістики свідчить про те, що комунікація з молоддю є ключовою для їх ефективного залучення та в той же час демонструє, що молоді українці готові слідкувати не лише за розважальними каналами, а й за активістами, що борються з реальними проблемами.

Рух уперед: кроки до залучення молоді та відповідь громадянського сектору

Розуміння української молоді та її стосунків із громадянським суспільством

Для кращого сприяння участі молоді в громадському житті Робоча група ООН з питань молоді рекомендує кілька кроків. По-перше, пріоритети молодіжної політики повинні бути включені в державну стратегічну політику та концепції (такі як децентралізована реформа, громадянська освіта та розвиток громадянського суспільства). По-друге, законодавчі рамки мають бути оновлені для більш ефективного використання механізмів участі молоді. По-третє, слід розвивати потенціал національних та субнаціональних органів влади, щоб існуючі механізми громадянської участі молоді могли бути більш ефективними для покращення участі. І нарешті, цілі громадянської обізнаності повинні бути встановлені для формальної та неформальної громадянської освіти, щоб підвищити обізнаність про права та обов’язки участі. Постійні зусилля організацій громадянського суспільства, включаючи партнерів USAID / ENGAGE, продовжують забезпечувати реалізацію цих кроків із багатовимірним підходом до залучення до участі молоді в Україні.

Важливим є також зв’язок з молоддю, будь то онлайн, офлайн чи на місцевому рівні. Цього літа громадська організація «Свобода» провела молодіжні заходи, які забезпечують веселий та доступний вихід для виховання майбутніх громадян, через такі заходи, як вечірка «Зроби сам», створюючи громадські простори та молодіжні центри Запорізької області. І Харківське регіональне відділення Української академії лідерства проводило зустрічі з питань медіаграмотності, включаючи питання міфів, пов’язаних із COVID-19, під час зустрічі та інформування молоді про вирішальне значення особистої репутації в епоху соціальних медіа.

Загальнонаціональна кампанія “ЙдиОбирай (#GoElections)”, ініціатива якої очолюється партнером USAID / ENGAGE Global Office, використовувала інноваційні інструменти та соціальні медіа разом з живими заходами на Сході та Півдні України для посилення ефекту інформаційних кампаній та для мобілізації місцевих молодіжних громад. Також важливим є голосування – відео VlipyZaSebe, спрямоване на популяризацію участі молоді в процесі виборів, і створило понад 1 000 000 переглядів у Facebook, Instagram та YouTube протягом перших двох тижнів після запуску кампанії. Після відео, серія передвиборних молодіжних хакатонів по всій країні підвищила обізнаність про розумне та раціональне голосування серед молоді.

І хоча пандемія COVID-19, можливо, затримала популярні літні концерти та фестивалі, альтернативні онлайн-концерти дозволили молоді зв’язатись онлайн, завдяки партнерству USAID / ENGAGE з Асоціацією масових заходів та Atlas Weekend. Минулого року була розроблена ініціатива чат-боту для популяризації теми громадянської грамотності шляхом пояснення впливу громадянської грамотності на повсякденне життя. І нова кампанія Facebook «Залишайся вдома» пояснює важливість маленьких щоденних дій, які можуть вплинути на всіх членів суспільства, а також заохотити молодь до соціальної відповідальності за захист здоров’я суспільства під час пандемії.

Через більш формальні механізми, як громадянське виховання, молодь зараз отримує інструменти для визначення власного майбутнього. Завдяки зусиллям USAID / ENGAGE, обов’язковий курс громадянської освіти для учнів десятих класів – «3D-демократія: думайте, дбайте, дійте» – вже дав багатообіцяючі результати та продовжує розвиватися. Курс охоплює приблизно 60 000 студентів на рік за даними USAID / ENGAGE. Після закінчення курсу, дані за 2019 рік вказують на те, що 93% українських студентів покращили рівень громадянської грамотності, а кількість студентів, які здали тест, зросла на 28%.

Інтерес української молоді до участі громади є багатообіцяючим. І з більшими можливостями брати участь у громадському житті та їхніх місцевих та національних органах влади, українська молодь може значною мірою сприяти формуванню політики. Продовження співпраці громадянського суспільства з молоддю, будь то онлайн, на місцевому рівні чи через уроки громадянської освіти в школах, стане ключовим фактором для використання потенціалу наступних поколінь для зміцнення України. Завдяки збільшенню залучення молоді люди дізнаються, що вони можуть не тільки зробити себе міцнішими, але і колективно, вони можуть зміцнити свою країну.

 

Generated by Fontastic.me